Колко издържа батерията на електромобил на студ

carassist.bg

През последните години много се коментира темата за замърсяването на въздуха и то в частност от автомобилите. Поради тази причина всички големи марки започнаха да произвеждат коли, които се задвижват на ток. Има обаче и такива, които си мислят, че недостатъците на този вид превозно средство са големи и за това не виждат бъдеще в тях.

Една от причините за скиптичното мнение на мнозина към автомобилите на електричество е въпросът дали могат да издържат достатъчно дълго, ако са в задръстване. Притеснението е свързано с това, че ако навън е студено, батерията няма да издържи дълго заради отоплението на колата, а шофьорът и пътниците ще се окажат в истински капан.

През декември 2021 година на магистрала I-95 във Вирджиния, САЩ се стигна до огромно задръстване по време на снежна буря. Именно това се оказа „площадката за експеримент“ на споменатото по-горе твърдение, а моделът Dirty Tesla го обори по най-добрия възможен начин.

Разликата между автомобилите с вътрешно горене и тези на ток, е че първият може да бъде зареден на място, ако горивото му свърши по средата на магистралата. Вторият обаче няма как да бъде помръднат от мястото си, ако батерията се изтощи. Тогава единственото решение остава качването и преместването с помощта на платформа.

Големият плюс на електромобила обаче е, че седейки на едно място, той има нужда от енергия единствено, за да подгряв купето. Поради тази причина екип на Dirty Tesla реши да провери колко време всъщност може да прекара автомобил на ток на едно място само, ако трябва да отоплява пътниците.

Експериментът е направен с два от моделите на компанията на Елън Мъск – Model Y и Model X. Разликата между двата е следната: първият е автомобил с термопомва, а вторият е с класически нагревател. В началото на експеримента и двете са заредени на 90% и са оставени на студа. Метеорологичните условия в момента на теста са дори по-тежки от тези, които са по време на задръстването на магистралата във Вирджиния - -9,5 градуса по Целзий в началото и -11 два часа след това. За сравнение – във Вирджиния температурата е била -5 градуса.

В колите е настроено температурата в купето да се поддържа до 21 градуса. След 12-часов престой, батерията на Model Y пада от 91% на 58%, като изразходва 26,5 кВт/ч. Това значи, че батерията е в готовност да издържи до 36 часа. При Model X зарядът пада от 90% на 47%, изразходвайки 43 кВт/ч, което показва, че моделът с термопомпата в случая е по-ефективен.

За да се разиграе различен сценарий, екипът на Dirty Tesla намаля след това температурата в купето на 16 градуса. Така Model Y изразходва по 8 кВт/ч. в следващите 16 часа и батерията спада от 58% на 48%. Това увеличава животът ѝ до зареждане на 60 часа.

Екипът завършва експеримента с твърдението, че кола с вътрешно горене ще издържи на тези условия 52 часа. Това показва, че електромобилите са напълно конкурентоспособни на предшествениците си и дори в някои елементи ги превъзхождат.

Още интересни новини от нашия блог:

 - Как работи E-ABS на Mercedes-Benz?